Auction Drawings
by Alicia Herrero
by Alicia Herrero
Life drawings during art auctions
15 of July at Sotheby`s, 16 of July at Christie's London (UK)
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Performing In The Theatre Of The Auction House
In 1998, Alicia Herrero began working on her series Art & Capital, a work in progress built in chapters that examine the constructions and de-constructions of value and legitimation in the visual arts. One chapter of the series was the project Chat, commissioned by the Boijmans van Beauningen Museum, Rotterdam in 2001. In Chat, Herrero gave voice to objects selected from both the museum’s design and craft collection and from the city residents’ personal collections of domestic kitchenware. The conversation, activated through sound devises between enlarged plastic mock-ups of the objects, became the stage for a witty analysis of human relations, power and class achieved with humour and elegance.
Auction Drawings is the latest incarnation of the Art & Capital, project. On this occasion, Alicia Herrero infiltrates the exclusive world of art auctions with performances that document by means of life drawings its theatrical operations. Utilising the format of the court drawing sessions, Herrero sets out to register the moments of glory of the auctioned objects of desire as in a celebrity TV show, thus exposing and documenting with forensic precision the representational aspect of the mise en scène that transforms objects in the altar of the art market.
As Boris Groys has recently written, the contemporary art world establishes value in the fussy relationship between art’s image and the critique of that same image. In doing so it clearly enlarges its power, as it does not leave room for dissent. [1]
Alicia Herrero’s Auction Drawings attempt to examine the circuits independently from both the Modernist belief in the symbolic value and intangible power of the art object to elevate humanity and the pressures that post- capitalist global economies place on the products of human imagination.
Gabriela Salgado, June 2008
Gabriela Salgado is a London-based curator
[1] Groys, Boris, Art Power, MIT Press, London 2008
Acción En El Teatro De La Casa De Subastas
En 1998 Alicia Herrero lanzó la serie Art & Capital, un proyecto en capítulos que propone examinar las construcciones y deconstrucciones de valor y legitimación en las artes visuales. Un capítulo de la serie fue el proyecto Chat/Conversación, realizado en 2001 por encargo del museo Boijmans van Beauningen en Rotterdam. En dicho proyecto, Herrero otorgó voz a una serie de objetos seleccionados de la colección de artes decorativas del museo y de las colecciones de enseres de cocina de los residentes de la ciudad. La conversación, activada por medio de sistemas de sonido y sostenida entre reproducciones de plástico de los objetos escogidos, se convirtió en el escenario de un agudo análisis de la intimidad, las relaciones de poder en la sociedad y la lucha de clases presentado con elegante humor y poesía.
Los Dibujos de Subasta configuran la última encarnación del proyecto Art & Capital. En esta ocasión, Alicia Herrero se entromete en el mundo exclusivo de las casas de subasta para realizar performances que consisten en documentar por medio del dibujo en vivo las operaciones teatrales de dicho mundo secreto. Sirviéndose del modelo de los dibujos de corte, Herrero documenta con precisión forense los momentos de gloria de esos objetos de deseo exponiendo el ambiente performático que transforma los objetos en el altar del mercado del arte.
Como recientemente escribiera Boris Groys, el mundo del arte contemporáneo establece valor en la relación borrosa entre la imagen del arte y la crítica de la misma, y al hacerlo aumenta su poder, no dejando espacio para disentir.[1]
Los Dibujos de Subasta de Alicia Herrero examinan los circuitos independientemente de la tradición modernista que adjudica a la obra de arte un valor simbólico y un poder de redención intangible, tanto como de las presiones impuestas por la economía global post-capitalista sobre los productos de la imaginación humana.
Gabriela Salgado, Junio 2008
Gabriela Salgado es curadora y reside en Londres
[1] Groys, Boris, Art Power, MIT Press, London 2008
[1] Groys, Boris, Art Power, MIT Press, London 2008
Mirta Demare Gallery
Rotterdam
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